Luz Marina Ferro Cortes

Facultad de Administración

Email: luferro@uniandes.edu.co

Extensión 2326

Ubicación SD-916

 

Academic Background

  • Ph.D in Entrepreneurship
    Doctoral degree

    Ecole des Hautes Etudes Commerciales. Université du Québec à Montréal, ESG-UQÀM (Montreal conjoint programme). Montreal, Canada. 2012

  • MBA with emphasis in Marketing and International Management

          Master degree

  Ecole des Hautes Étude    Commerciales, HEC. Montreal, Canada. 1991

  • Specialist in Finance

UASM. Bogota, Colombia. 1987

  • B.Sc. in Industrial Engineering

          Bachelor degree

          Universidad de América.                        Bogota, Colombia. 1984

 Area

  • Strategy

down Curriculum Vitae
 

Profile

Industrial Engineer (Universidad de América), Specialization in Finance (Universidad de los Andes), M.B.A. (HEC, Montreal), Ph.D. in Administration (University du Québec à Montreal (UQAM) jointly with HEC, Montreal, Concordia and McGill universities.

She is Associate Professor and belongs to the Strategy and Entrepreneurship academic area. Her teaching areas are International Entrepreneurship, International Marketing, Research Seminar on Female Entrepreneurship, and Entrepreneurship and Strategy research. She has also taught in Mexico, Peru and the Dominican Republic.

 

 

 

 

 

 

Research interests

Her research interests are in International Entrepreneurship, Entrepreneurship and Inclusive Internationalization, and Female Entrepreneurship, favoring a perspective process for understanding the formation and exploitation of opportunities, the dynamics of entrepreneurship (networking, trust and leadership) in contrasting contexts (traditional and in knowledge intensive SMEs, geographical areas, sectors).

The emphasis on these areas of research responds to the conviction of the role of entrepreneurship and SMEs as a driver of development. The contribution of these social actors is in the creation of value, processes of transformation and social inclusion for the well-being and equity of the population, beyond the borders.



Colombia. Las pymes latinoamericanas y los dispositivos de capacitación y formación para su internacionalización

Ferro L.M. (2018) Colombia. Las pymes latinoamericanas y los dispositivos de capacitación y formación para su internacionalización. pp. 173-242.

2018


Endulzando al mundo el caso de Dulces La Americana in MisiónPyme: temática Pymes exportadoras un sueño lejano?

Ferro L.M. (2017) Endulzando al mundo el caso de Dulces La Americana in MisiónPyme: temática Pymes exportadoras un sueño lejano?.

2017


THE ROLE OF TRUST IN THE INTERNATIONALISATION OF KNOWLEDGE-INTENSIVE SMALL & MEDIUM ENTERPRISES

Ferro L.M. (2017) THE ROLE OF TRUST IN THE INTERNATIONALISATION OF KNOWLEDGE-INTENSIVE SMALL & MEDIUM ENTERPRISES . International Journal of Business and Globalisation (ISSN 1753-3627) 18 (-), pp. 291-317.

2017


The Internationalisation of Latin American SMEs and their Projection in Europe

Ferro L.M. (2017) The Internationalisation of Latin American SMEs and their Projection in Europe. (ISBN ---) Alemania.

2017


Capítulo 11. Redes empresariales para identificar oportunidades Luz Marina Ferro Cortes

Ferro L.M. (2015) Capítulo 11. Redes empresariales para identificar oportunidades Luz Marina Ferro Cortes. Pyme de Avanzada: Motor de Desarrollo en América Latina (ISBN 9789587740806) pp. 149-164. Ediciones Uniandes

2015


Capítulo 11. Redes empresariales para identificar oportunidades

Ferro L.M. (2014) Capítulo 11. Redes empresariales para identificar oportunidades. Pyme de avanzada: motor del desarrollo en América Latina (ISBN 978-958-774-080-6)

2014


Le rôle de la confiance dans le processus d'internationalisation des PME a haute intensité de savoir.

Ferro L.M. (2014) Le rôle de la confiance dans le processus d'internationalisation des PME a haute intensité de savoir. . 12E. Congrès International Francophone en Entrepreneuriat et PME Agadir, Marruecos.

2014


LE PROCESSUS DE FORMATION DE L'OPPORTUNITÉ DANS LE CONTEXTE DE L'INTERNATIONALISATION DES PM-HT

Ferro L.M. (2013) LE PROCESSUS DE FORMATION DE L'OPPORTUNITÉ DANS LE CONTEXTE DE L'INTERNATIONALISATION DES PM-HT.

2013


Estrategias de internacionalización de las Pyme

Ferro L.M. (2012) Estrategias de internacionalización de las Pyme. Tendencias de la Administración (ISBN 978-958-695-816-5) pp. 197-219. Ediciones Uniandes

2012


La signification de l'opportunité dans le contexte de l'internationalisation des PME-HT

Ferro L.M. (2012) La signification de l'opportunité dans le contexte de l'internationalisation des PME-HT. Francia.

2012


Panel emprendimiento internacional

Ferro L.M. (2011) Panel emprendimiento internacional. MEMORIAS XXI CONGRESO LATINOAMERICANO SOBRE ESPÍRITU EMPRESARIAL (ISBN 978-958-8357-45-4) Colombia.

2011


Entrepreneuriat international - Réflexion sur la structuration d’un champ d’étude en émergence

Ferro L.M. (2010) Entrepreneuriat international - Réflexion sur la structuration d’un champ d’étude en émergence. Chaire d'entrepreneuriat Rogers — J.-A.-Bombardier (ISSN 0840-853X) - (-), pp. 1-26.

2010


How do social networks make a difference in the internationalization of high-tech SMEs?

Ferro L.M. (2009) How do social networks make a difference in the internationalization of high-tech SMEs?. International journal of entrepreneurship and innovation (ISSN 1465-7503) 10 (3), pp. 201-212.

2009


Internacionalización de la Pyme intensiva en conocimiento: el caso de la industria de software y tecnologías de información

Ferro L.M. (2008) Internacionalización de la Pyme intensiva en conocimiento: el caso de la industria de software y tecnologías de información. Colombia.

2008


Le rôle des réseaux dans l’internationalisation de la PME de haute technologie (PME-HT): Le cas de la Colombie

Ferro L.M. (2008) Le rôle des réseaux dans l’internationalisation de la PME de haute technologie (PME-HT): Le cas de la Colombie. - (-), pp. ---.

2008


L’évolution du contrôle exercé par les parties en fonction de la confiance dans le cadre des relations de PPP

Ferro L.M. (2008) L’évolution du contrôle exercé par les parties en fonction de la confiance dans le cadre des relations de PPP. Francia.

2008


. Factors influencing export potential of a developing country SMEs: A study of Colombian firms.

Ferro L.M, Ospina J. (2007) . Factors influencing export potential of a developing country SMEs: A study of Colombian firms.. Galeras De Administracion (ISSN 1900-1606) - (-), pp. 2-16.

2007


Factors Influencing Export Potential of Developing Country SMEs: a study of Colombian Firms

Ferro L.M, Laureiro D, Marin A, Ospina J, Pinilla V. (2006) Factors Influencing Export Potential of Developing Country SMEs: a study of Colombian Firms. Galeras De Administracion (ISSN 1900-1606) 10 (-), pp. 1-20.

2006


Prefacio del libro

Montes J, Ferro L.M. (2006) Prefacio del libro. Lilian Simbaqueba (ISBN 978-958-44-3449-4) pp. ---. Bogotá Impresos

2006


Caracterización de la PYME en un contexto internacional

Ferro L.M. (2005) Caracterización de la PYME en un contexto internacional. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 103-110. Ediciones Uniandes

2005


Inteligencia de mercados para la gestión internacional de la Pyme

Ferro L.M. (2005) Inteligencia de mercados para la gestión internacional de la Pyme. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 113-120. Ediciones Uniandes

2005


Modelos de innovación y propiedad intelecual en las pyme colombianas.

Ferro L.M, Forero C. (2005) Modelos de innovación y propiedad intelecual en las pyme colombianas.. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 103-110. Ediciones Uniandes

2005


Orientación al mercado de la PYME del sector de servicios en Colombia

Ferro L.M, Montes J. (2005) Orientación al mercado de la PYME del sector de servicios en Colombia. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 129-144. Ediciones Uniandes

2005


Planeación del mercadeo internacional para la Pyme

Ferro L.M, Servantie V. (2005) Planeación del mercadeo internacional para la Pyme. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 125-128. Ediciones Uniandes

2005


Potencial Exportador de la Pyme colombiana

Ferro L.M, Ospina J, Marin A, Pinilla V. (2005) Potencial Exportador de la Pyme colombiana. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 43-54. Ediciones Uniandes

2005


Pyme – Gestión para la competitividad

Ferro L.M, Forero C. (2005) Pyme – Gestión para la competitividad. Facultad de Administración Universidad de los Andes; Ediciones Uniandes. (ISBN ---)

2005


Caracterización de la PYME en un contexto internacional

Ferro L.M. (2004) Caracterización de la PYME en un contexto internacional. Colombia.

2004


Las Pymes latinoamericanas frente al Alca, a partir de la experiencia colombiana

Ferro L.M. (2002) Las Pymes latinoamericanas frente al Alca, a partir de la experiencia colombiana.

2002


Perspectivas y retos de internacionalización de Pymes

Ferro L.M. (2002) Perspectivas y retos de internacionalización de Pymes.

2002


Relación Universidad-Empresa-Expopyme. Un caso exitoso de cooperación, Experiencia de Colombia

Ferro L.M. (2002) Relación Universidad-Empresa-Expopyme. Un caso exitoso de cooperación, Experiencia de Colombia.

2002


Cuatro casos piloto de Pymes colombianas, CAF

Ferro L.M. (2001) Cuatro casos piloto de Pymes colombianas, CAF. Seminario sobre los resultados del programa para la atención integral a la Pyme de la región Caracas, Venezuela.

2001


Potencial de Internacionalización de Empresas Colombianas

Ferro L.M. (2000) Potencial de Internacionalización de Empresas Colombianas. Foro para Industrialización de la empresa colombiana, Ministerio de Comercio Exterior Colombia.

2000


Potencial de Internacionalización de SMEs Colombianas

Ferro L.M. (2000) Potencial de Internacionalización de SMEs Colombianas. Portafolio (ISSN 0123-6326) - (-), pp. ---.

2000


Un cambio en la Gerencia

Ferro L.M. (1999) Un cambio en la Gerencia. Portafolio (ISSN 0123-6326) - (-), pp. ---.

1999


Análisis internacional del sector hortifrutícola para Colombia

Ferro L.M. (1994) Análisis internacional del sector hortifrutícola para Colombia. Colombia Internacional. (ISBN 958-95693-1-5) Colombia.

1994


Estudio del consumidor familiar para la ciudad de Bogotá

Ferro L.M. (1986) Estudio del consumidor familiar para la ciudad de Bogotá. pp. 87-101.

1986


Estudio del consumidor familiar para la ciudad de Bogotá

Ferro L.M. (1986) Estudio del consumidor familiar para la ciudad de Bogotá. Colombia.

1986


Modelo de rentabilidad de una granja avícola

Ferro L.M. (1986) Modelo de rentabilidad de una granja avícola. pp. 153-172.

1986


Modelo de rentabilidad de una granja avícola

Ferro L.M. (1986) Modelo de rentabilidad de una granja avícola. Colombia.

1986