Jose Miguel Ospina Silva

Facultad de Administración

Email: joospina@uniandes.edu.co

Extensión 2330

Ubicación SD-912

 

Academic Background

  • Ph.D in Management, Mayor in Marketing
    Doctoral degree

    A.B. Freeman School of Business, Tulane University. New Orleans, USA. 2006

  • Master in Management
    Master degree

    A.B. Freeman School of Business, Tulane University. New Orleans, USA. 1998

  • MBA 
    Master degree

    Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia. 1986

  • B.Sc. in Computer Systems Engineering

    Bachelor degree

    Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia. 1983

 Area

  • Marketing

down Curriculum Vitae
 

Research interests 

Marketing History in Colombia, Marketing Orientation, Marketing for Low Income Consumers, Advertising.

 

Historia de la investigación de mercados en Colombia: Trayectoria empresarial de Napoleón Franco

Ospina J. (2016) Historia de la investigación de mercados en Colombia: Trayectoria empresarial de Napoleón Franco. Historia de la investigación de mercados en Colombia. Trayectoria empresarial de Napoleón Franco (ISBN 978-958-695-990-2) pp. 179-181. Ediciones Uniandes

2016


Journal of Latin American Studies

Ospina J. (2016) Journal of Latin American Studies. Historia de la investigación de mercados en Colombia. Trayectoria empresarial de Napoleón Franco (ISBN 978-958-695-990-2) pp. 873-875. Ediciones Uniandes

2016


Advertising Creativity: The Role of Divergence versus Meaningfulness

Ospina J. (2014) Advertising Creativity: The Role of Divergence versus Meaningfulness. Journal of Advertising (ISSN 0091-3367) 43 (-), pp. 274-285.

2014


Historia de la investigación de mercados en Colombia. Trayectoria Empresarial de Napoleón Franco

Ospina J, Molina L, Perez G, Davila C. (2014) Historia de la investigación de mercados en Colombia. Trayectoria Empresarial de Napoleón Franco . Ediciones Uniandes. (ISBN 978-958-695-990-2) Colombia.

2014


Historia de la investigación de mercados en Colombia: trayectoria empresarial de Napoleón Franco

Davila C, Ospina J, Molina L. (2014) Historia de la investigación de mercados en Colombia: trayectoria empresarial de Napoleón Franco. Journal of Latin American Studies (ISSN 0022-216X) 48 (-), pp. 873-875.

2014


La historia oral y las biografías de empresarios

Davila C, Ospina J, Molina L. (2014) La historia oral y las biografías de empresarios. Historia de la investigación de mercados en Colombia. Trayectoria empresarial de Napoleón Franco (ISBN 978-958-695-990-2) pp. 19-96. Ediciones Uniandes

2014


The transition to a teaching hospital: Patient satisfaction before and after the introduction of medical students

Esguerra R, Toro J, Ospina J, Porras A, Díaz C, Reyes S. (2014) The transition to a teaching hospital: patient satisfaction before and after the introduction of medical students.. Medical Teacher (ISSN 0142-159X) 36 (8), pp. 710-714.

2014


A Measure of Market Orientation: Development and Validation in a Different Cultural Context

Perez G, Ospina J. (2013) A Measure of Market Orientation: Development and Validation in a Different Cultural Context. Innovar: Revista de Ciencias Administrativas y Sociales (ISSN 0121-5051) 23 (-), pp. 41-49.

2013


Strategic Management in Latin America: Introduction to a special section

Ospina J. (2013) Strategic Management in Latin America: Introduction to a special section. Journal of Business Research (ISSN 0148-2963) 66 (10), pp. 1725-1727.

2013


Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia - Testimonio de Enrique Luque Carulla

Ospina J. (2013) Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia - Testimonio de Enrique Luque Carulla. pp. 235-238.

2013


Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia: Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006

Davila C, Ospina J, Molina L. (2013) Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia: Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006. Revista de historia industrial () - (-), pp. 235-238.

2013


Evolución de la tienda de barrio y del supermercado.

Ospina J. (2012) Evolución de la tienda de barrio y del supermercado. . Tendencias en la administración: gerencia y academia (ISBN 978-958-695-807-3) pp. ---. Ediciones Uniandes

2012


2010 Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia: Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006

Molina L, Davila C, Ospina J. (2010) 2010 Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia: Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006. Journal of Latin American Studies (ISSN 0022-216X) 42 (-), pp. 666-668.

2010


A Measure of Market Orientation: Development and validation in a Different Cultural Contex

Ospina J, Perez G. (2010) A Measure of Market Orientation: Development and validation in a Different Cultural Contex . Estados Unidos.

2010


Conquering Generation

Ospina J. (2009) Conquering Generation . pp. 53-69.

2009


A six Country Analysis of Employee-Supplier Perceptions of Ethical Behavior: Implications for MNC Code of Ethics in LA

Gonzalez G, Ospina J, Orozco L. (2009) A six Country Analysis of Employee-Supplier Perceptions of Ethical Behavior: Implications for MNC Code of Ethics in LA.

2009


Conquistando a la generación Y

Estrada C, Ospina J. (2009) Conquistando a la generación Y. Estrategias de publicidad efectivas. Casos ganadores de los premios EFFIE 2006 (ISBN 978-958-695-413-6) pp. 53-69. Ediciones Uniandes

2009


Estrategias de publicidad efectivas: Casos ganadores de los premios effie 2006

Trujillo C, Barrios A, Ospina J, Estrada C. (2009) Estrategias de publicidad efectivas: Casos ganadores de los premios effie 2006. Ediciones Uniandes. (ISBN 978-958-695-413-6) Colombia.

2009


Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia. Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006

Molina L, Ospina J, Perez G, Davila C. (2008) Una mirada a la historia del mercadeo en Colombia. Testimonio de Enrique Luque Carulla, 1930-2006. Ediciones Uniandes. (ISBN 978-9586-9533-44) Colombia.

2008


Web-Customer Satisfaction - The Expectancy-Disconfirmation Paradigm

Ospina J. (2008) Web-Customer Satisfaction - The Expectancy-Disconfirmation Paradigm. VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft & Co. KG. (ISBN 978-3-639-08118-3) Alemania.

2008


. Factors influencing export potential of a developing country SMEs: A study of Colombian firms.

Ferro L.M, Ospina J. (2007) . Factors influencing export potential of a developing country SMEs: A study of Colombian firms.. Galeras De Administracion (ISSN 1900-1606) - (-), pp. 2-16.

2007


Factors Influencing Export Potential of a Developing Country SMEs: A study of Colombian Firms

Ospina J. (2007) Factors Influencing Export Potential of a Developing Country SMEs: A study of Colombian Firms. Colombia.

2007


Factors Influencing Export Potential of Developing Country SMEs: a study of Colombian Firms

Ferro L.M, Laureiro D, Marin A, Ospina J, Pinilla V. (2006) Factors Influencing Export Potential of Developing Country SMEs: a study of Colombian Firms. Galeras De Administracion (ISSN 1900-1606) 10 (-), pp. 1-20.

2006


Marketing para Consumidores de Bajos Ingresos

Ospina J. (2006) Marketing para Consumidores de Bajos Ingresos. Revista Dinero (ISSN 1578-7311) - (-), pp. 270-270.

2006


Potencial Exportador de la Pyme colombiana

Ferro L.M, Ospina J, Marin A, Pinilla V. (2005) Potencial Exportador de la Pyme colombiana. Pyme: Gestión Para La Competitividad (ISBN 958-706-151-9) pp. 43-54. Ediciones Uniandes

2005